Jag gillar att fotografera alla vilda djur. Fåglar är utan tvekan mest tillgängliga. Det är anledningen till att just fågelbilder dominerar mitt flöde. Skåne är ett bra landskap för just fågelfotografering. Variationen är stor och utsiktsplatserna är många.
Nu är filmen från min tur ut till Vombs fure publicerad. Efter en lite trög inledning på utflykten fick jag trots allt en del trevliga bilder med mig hem.
Mest spännande var mötet med lärkfalkarna som jag skrivit om i en annan bloggpost. Men jag fick även fina bilder på en vilande råbock, glador och en del småkryp. På det hela taget var det en riktigt trevlig utflykt.
Jag begav mig ut till Vombs fure på måndagskvällen. Förhoppningen
var att få lite nya bilder på hjortar. Istället blev ett möte med lärkfalkar aftonens
stora behållning. Lärkfalkar är ungefär lika läckra som de är snabba. Så att
fånga den graciösa fågeln på bild är inte helt lätt. Men några bildrutor blev faktiskt
riktigt bra.
Som namnet antyder händer det att lärkfalken fångar och äter lärkor, men jag vill nog påstå att sländor står minst lika högt upp på menyn. Dessa fångar lärkfalken med största precision i luften. Och inte nog med det, den äter även sländorna i flykten.
I Vombs fure brukar det finnas väldigt många sländor så här
års och det är förmodligen anledningen till att lärkfalkarna trivs så bra just här.
Som en bonus slog en av lärkfalkarna sig ner i en tall i
närheten av mig. Kanske inte tillräckligt nära för att det skulle bli en
kanonbild, men bilden nedan blev ändå inte så tokig. Det här är sannolikt
första gången jag fotograferat en stillasittande lärkfalk.
Mer från fototuren ut till Vombs fure kommer förresten i en video som jag i bästa fall kommer att publicera senare i veckan.
En kväll tidigare i veckan tog jag en tur ut till
Silvåkraskogen. Det var en underbart ljum sommarafton och skogen var full av
fågelsång.
Mindre angenämt var konstaterandet att myggsäsongen var
igång. Jag kunde inte hålla mig stillastående någon längre tid utan att bli
anfallen av de små flygfäna. Lyckligtvis packar jag alltid ner myggmedel i
ryggsäcken.
Bland annat av ovannämnda anledning fick jag inte jättemånga bra bilder med mig hem. Undantaget var den här lilla grönsångaren. Vi har en mängd olika sorters sångare i Sverige och att skilja dem åt är inte helt lätt. Men av utseendet och sången att döma är jag ganska säker på att det är en grönsångare.
Grönsångaren förekommer huvudsakligen i de södra delarna av Sverige. Den spenderar vintern i tropiska Afrika och anländer till oss i april. Fågeln bygger sitt bo i en håla på marken, ofta vid en snårig buske eller bland trädrötter.
Min gissning är att den här grönsångaren hade ett bo i närheten. För den lämnade aldrig platsen och markerade hela tiden sin närvaro med sång.
Som jag skrivit tidigare på bloggen är det riktigt kul att
den vita storken så sakteliga håller på att återetablera sig i Skåne. I
trakterna runt Vombs ängar finns det för närvarande flera häckande storkpar.
Just den här storken fotograferade jag från ett av fågeltornen
vid Vombs ängar för några dagar sedan. Det som gör den här storken lite extra intressant
är att den inte är ringmärkt. Mycket talar alltså för att den är född och
uppväxt i vilt tillstånd.
Annars brukar många storkar jag ser vid ängarna vara uppfödda i hägn. Det syns tydligt eftersom de har stora och tydliga ringmärken runt sina ben.
Spillkråkan är helt klart en av skogens roligaste fåglar.
Varje gång jag lyckas överlista den stora hackspetten och fånga den på bild
känns det riktigt kul.
Den här individen fotograferade i Borelunds naturreservat, faktiskt på nästan exakt samma plats som jag mötte en annan spillkråka för två år sedan. Men jag är tämligen säker på att det inte är samma individ. Det här bör nämligen vara en hane. Det ser man på hjässans röda fläck, som sträcker sig hela vägen fram till pannan. Honorna har endast en röd fläck i nacken.
Den här spillkråkan var säkert ute efter myror bland de gamla trädstammarna på marken. Myror är nämligen spillkråkans favoritföda.