Etikettarkiv: fåglar

Jag gillar att fotografera alla vilda djur. Fåglar är utan tvekan mest tillgängliga. Det är anledningen till att just fågelbilder dominerar mitt flöde. Skåne är ett bra landskap för just fågelfotografering. Variationen är stor och utsiktsplatserna är många.

Fiskgjuse vid Almens fågeltorn, Krankesjön

Fisgjuse vid Krankesjön

Jag har spenderat många timmar uppe i Almens fågeltorn och studerat fiskgjusarnas jakt på fisk i Krankesjön. Många gånger har det blivit hyggliga bilder, men ofta har de befunnit sig på lite väl långt avstånd för att få ett tillfredsställande resultat.

Igår spände jag bågen lite hårdare genom att montera på en telextender på mitt redan långa 600 mm objektiv. Och den här gången fick jag riktigt bra bilder på de läckra fåglarna.

Nu var telextendern förmodligen inte den enda anledningen till att bilderna blev bra. För efter att jag stått i tornet ett par timmar vågade sig fåglarna lite närmare och vid ett par tillfällen svepte de förbi på ganska nära avstånd. När jag lämnade tornet hade jag en mängd riktigt fina bilder på minneskortet.

Fiskgjuse

Jag såg minst fem olika individer av fiskgjuse över sjön den här eftermiddagen. Några var förmodligen unga fåglar som med stor entusiasm lärde sig den effektiva men svårbemästrade tekniken att dyka efter fisk. Om ett par veckor lämnar de Krankesjön för att göra en lång resa ner till tropiska Afrika där de spenderar vintermånaderna.

Fiskgjuse med mussla

Bilden på den ringmärkta fiskgjusen ovan blev lite extra intressant. Notera att den har en stor sötvattensmussla i sina klor. Jag har aldrig läst att fiskgjusar äter musslor. Även om de har kraftig näbb och rejäla klor har jag svårt att tänka mig att de kan öppna dem. Jag har däremot noterat att musslor ibland kan knipa fast sig i fiskgjusens klor. Då kan det bli väldigt jobbigt för fågeln att få bort dem.

Exakt hur det låg till i det här fallet vet jag inte. Jag tycker det ser ut som om fågeln har greppat musslan i klorna. En stund senare kom samma fågel tillbaka och då var musslan borta.

Du är kanske även intresserad av:
> Fiskgjuse med horngädda
> Fiskgjuse fångar fisk vid Krankesjön

Brun kärrhök – ungfågel

Brun kärrhök juvenil

Tidigare i veckan hade jag turen att få några bilder på den här unga kärrhöken. Jag körde längst grusvägen mellan Tvedöra och Silvåkra när jag upptäckte den i närheten av en mindre damm. Kanske satt den och spanade efter grodor.

Jag lyckades stanna och ta mig ut ur bilen, hämta kameran i bagaget och trycka av några bilder innan den lyfte och gav sig av.

Det här är en ungfågel. Förmodligen föddes den i våras och har nyligen blivit lämnad för att sin mamma och sina syskon. Jag tycker personligen att den juvenila varianten av brun kärrhök med den chokladbruna fjäderdräkten och senapsgula huvudet är otroligt vacker. Faktiskt snäppet vackrare än den mer spräckliga fjäderdräkten som är typisk för de äldre individerna.

Läs mer

Mindre korsnäbb – juvenil

Mindre korsnäbb

När jag gick genom Silvåkraskogen tidigare i veckan upptäckte jag en liten grupp fåglar som höll till långt upp i tall- och grantopparna. Efter att ha jagat dem en stund med teleobjektivet upptäckte jag att det var korsnäbbar. Det finns ett par olika korsnäbbs-arter i Sverige, främst mindre- och större korsnäbb.

Detta är med största sannolikhet en mindre korsnäbb. Dessutom är det en juvenil-individ, alltså en unge som föddes tidigare i år. Det ser man på den spräckliga fjäderdräkten. Hos äldre individer har hanarna en roströd ton och honorna är mer åt det gröngula hållet.

Karakteristiskt för alla korsnäbbar är däremot den kraftiga och något udda korslagda näbben. Med den kan fågeln krossa kottar och fröer som är den huvudsakliga födan.

Jag har sett korsnäbbar i samma skog tidigare men det här var första gången jag lyckades få en anständig bild av fågeln som på sätt och vis är en svensk variant av en mindre papegoja.

Tranor och kor

Tranor och kor

Just nu befinner vi oss i den fantastiska perioden som utgör gränsen mellan sommar och höst. Min absoluta favoritperiod på året. Nu är det lagom varmt, kvällarna är lagom ljumma och ljusa, och ljuset är betydligt trevligare än under den heta sommaren. Dessutom händer det en massa spännande saker ute i naturen.

Tisdagen bjöd på riktigt hyggligt väder och eftersom jag inte hade något annat för mig valde jag att spendera en stor del av eftermiddagen och kvällen ute vid Krankesjön, Revingehed och Vombs ängar. Ett bra beslut skulle det visa sig, för idag jag fick se en lång rad olika djur. Allt från fiskgjusar och kärrhökar till ekorrar och paddor. Jag lyckades till och med få en snabb bild på den läckra kungsfiskaren. Alla bilder blev inte helt okej, men jag kan lova att ni kommer att få se ett axplock på bloggen senare i veckan.

Tranor

Ett säkert tecken på att sommaren närmar sig sitt slut är att tranorna håller på att resa söderut. Ute vid Klingavälsåns mynning såg jag ett femtiotal individer fördelat på olika grupper. För oss Skåningar är ju tranan en typisk ”årstidsfågel”. Vi ser och hör dem komma flygande norrut på våren. Sedan passerar sommarmånaderna och så är de plötsligt tillbaka igen. Fast på väg åt det motsatta hållet.

Den översta bilden med de tre tranorna framför korna tycker jag blev lite rolig. Tittar du noga kan du se att tranan längst till höger är en ungfågel. Den saknar fortfarande den svarta färgen på halsen och den typiska röda fläcken på hjässan. Tänk så spännande det måste vara att få göra sin första långa resa söderut. Överlever den strapatsen ses vi kanske om ett halvår igen.

Tornfalk – Norrevångsmossen

Tornfalk i flykt

Igår kväll tog jag en tur ut till hedmarkerna mellan Krankesjön och Vombs ängar. I de utspridda talldungarna och buskagen brukar det alltid finnas gott om olika djur. Jag såg bland annat några rådjur, ett par harar och olika fågelarter. Men någon riktig toppbild fick jag tyvärr inte med mig hem.

Det bästa i bildväg var den här tornfalken som jag hittade i närheten av en plats som kallas för Norrevångsmossen. Först upptäckte jag den lilla falken i en högre tall. Efter en stund flög den iväg, tog en tur ut över fältet där den ganska snart började ”ryttla” i luften på sitt karaktäristiska sätt.

Avståndet till fågeln var relativt långt, men jag fick ändå ett gäng rutor som kan vara värda att lägga upp här på bloggen.

Överlag har jag sett ovanligt få tornfalkar i år. Värmen och torkan har säkert gjort att tillgången på sorkar och större insekter varit relativt begränsad.

Tornfalk ryttlar
Läs mer