Nu är det dags för en ny film här på bloggen. Bilderna togs förra helgen i samband med att jag gjorde ett nytt besök i skogarna runt Övedskloster. Som ni kommer att få se lyckades jag se vita dovhjortar, rådjur och en himla massa vitsippor.
Det var egentligen inte min plan att göra något videoklipp från gårdagens fotografering vid Vombs ängar och Krankesjön. Men eftersom jag tog lite rörliga bilder på en grupp kronhjortar och en stork ute på Vombs ängar tänkte jag att det var lika bra att sammanställa en liten film. Så håll till godo, detta får ni betrakta som bonusmaterial.
I klippet ser ni även två havsörnar på avstånd och i slutet har jag lagt upp några blandade stillbilder från dagen.
Som jag skrev tidigare begav jag mig för en knapp vecka sedan ut till skogarna norr om Övedskloster för att fotografera djur. Eftersom vädret var fint passade jag även på att göra en liten film. Det här var förmodligen och förhoppningsvis sista gången jag såg snö på några månader. Editeringen tar alltid ganska lång tid så det är först idag som jag har publicerat filmen på min YouTube-kanal. Vi får väl se om jag hålla ambitionen att publicera en film per vecka framöver. Personligen tycker jag filmerna ger bloggen betydligt mer innehåll än bara text och stillbild.
När jag fotograferade fåglar ute vid Sjötorps ängar vid Krankesjön tidigare i veckan passade jag på att göra en ny liten videofilm. I det här klippet får ni bland annat se när jag fotograferar glador och lärkor. Fast om jag ska vara ärlig fick jag ingen riktigt bra bild med mig hem den här gången. Men så är det ju när man fotograferar vilda djur. Och en film blev det oavsett vilket.
Nu börjar jag så smått få rutin på det här med att filma och hittar hela tiden små förbättringar. Planen och målet tills vidare är att publicera ett videoklipp i veckan. Nästa film kommer förhoppningsvis att handla om något annat än just fågelfotografering. För jo, jag fotograferar ju även andra saker.
Så där ja! Nu är äntligen videon från min tur ut till Vombs ängar tidigare i veckan publicerad. De senaste dagarna har jag jobbat en del på redigeringen och igår blev den färdig. Personligen tycker jag att den blev bättre än den förra, speciellt ljudet. Egentligen är det galet när man tänker på hur lång tid det tar för att klippa ihop ynka åtta minuter. Men arbetsprocessen kommer förhoppningsvis att gå snabbare när jag får lite mer rutin. ”Learning by doing” helt enkelt.
Nästa fråga är så klart om detta är något jag ska lägga tid på framöver. Just nu känns det lite roligt eftersom ett klipp ger så mycket mer jämfört med vanliga bloggposter med en bild och lite text. Men allt det där får framtiden utvisa. Jag kommer i vilket fall att göra ytterligare några liknande filmer den närmaste tiden, men då kommer det antagligen att vara i andra miljöer och fotosituationer.
Rent bildmässigt var den här fotoutflykten inte så tokig. Jag fick en del fina bilder på bland annat grågäss, glador, en knipa och några små gärdsmygar. Men allt det där ser ni ju i filmen.