Etikettarkiv: fåglar

Jag gillar att fotografera alla vilda djur. Fåglar är utan tvekan mest tillgängliga. Det är anledningen till att just fågelbilder dominerar mitt flöde. Skåne är ett bra landskap för just fågelfotografering. Variationen är stor och utsiktsplatserna är många.

Tornfalk på Sjötorps ängar

Tornfalk

Jag spenderade större delen av gårdagen i trakterna runt Vombs ängar och Krankesjön. Vädret var nästan för bra med strålande solsken och temperatur runt 20-gradersstrecket. Syftet var naturligtvis att fotografera fåglar. Jag fick en del halvhyggliga bilder med mig hem. Jag gick dock bet på den där riktiga fullträffen.

Ovanstående bild på en tornfalk får jag utse till dagens bästa bild. Falkarna är helt klart en av de häftigaste rovfåglarna vi har i landet. Och bland falk-arterna är tornfalken den vanligaste. Utmärkande för tornfalken är den roströda färger med tydliga svarta droppfläckar. Jag vågar dock inte på rak arm säga om detta är en hona eller en hane.

Bilden tog jag ute på Sjötorps ängar väster om Krankesjön. Här brukar finnas gott om tornfalk. Förmodligen för att det finns gott om föda i form av smågnagare och större insekter.

Läs mer

Nötskrikor i Dalby norreskog

Nötskrikan är en fågel som har gäckat mig en längre tid. Jag hör ofta deras hesa kraxande när jag är ute i skogen, men av någon anledning har jag aldrig fått tillfälle att fotografera dem. Fram till igår då jag tog en kortare tur med kameran genom Dalby norreskog. 

Det var en riktigt härlig kväll och jag gick i stort sett min vanliga runda över hagarna och genom skogen. I slutet av rundan upptäckte jag en tre-fyra nötskrikor som sökte föda nere på marken. Ljuset var inte särskilt bra och avståndet till fåglarna var i längsta laget. Men jag lyckades ändå få några hyggliga bilder. 

Just på grund av avståndet har jag tagit med ganska mycket miljö i bilderna. Så fort jag försökte närma mig mer flög nämligen nötskrikorna ytterligare ett tiotal meter längre in i skogen. Men djur- och fågelbilder måste ju inte alltid vara extrema närbilder. 

Nötskrikan är en kråkfågel och alltså besläktad med exempelvis skator och kajor. De lever ett förhållandevis tillbakadraget liv i skogarna, gärna det det finns gott om ekollon. Nötskrikan stannar normalt i Sverige över vinterhalvåret.

Nötskrika i Dalby norreskog
Läs mer

Stork på Vombs ängar

Stork på Vombs ängar

Ni minns säkert att jag för ett tag sedan lade upp ett videoklipp som bland annat innehöll rörliga bilder på en stork. Vid samma tillfälle tog jag naturligtvis även en del stillbilder på den vackra fågeln.

Tack vare Storkprojektet håller storken nu på att återetablera sig i Skåne. En viktig del i projektet är att föda upp storkar i hägn, som sedan släpps ut för att fortsätta livet i det vilda.

En stor utmaning är att få de uppfödda storkarna att flytta söderut på vintern för att sedan återvända till sina häckningsplatser i Skåne kommande år. Vad jag kan förstå går arbetet sakta men säkert framåt och numera är det ganska lätt att finna stork i anslutning till Vombs ängar.

Extra intressant är att det var just vid denna plats som det sista storkparet häckade 1954. Därefter gjorde utdikningar, ökade åker- och skogsarealer att storken försvann från Skåne i drygt 40 år.

Du gillar kanske även:
Video: Kronhjortar, glador och stork 
Dykande glada på Vombs ängar

Två tranor

Två tranor

Igår var jag ute och fotograferade på olika platser i Skåne. Mitt sista planerade stopp var Vombs ängar. Men när jag lämnade fågeltornen och körde söderut mot Veberöd upptäckte jag två tranor som satt en bit ut på fältet. Eftersom det finns en del furuskog vid platsen tog jag en chansning, stannade till en bit längre ner längs vägen och började smyga fram mellan trädstammarna.

Jag lyckades precis komma fram till till det öppna fältet när tranorna började ana oråd och ta till skyn. Lyckligtvis hann jag med en snabb bildserie innan de försvann bakom trädtopparna. Ovanstående bild blev inte så tokig, med tanke på att det både regnade och var sparsamt med ljus.

Om tranorna bara rastade här eller om de har för avsikt att häcka i närheten av Vombs ängar de närmaste månaderna får väl vara osagt. Som jag skrivit i en tidigare bloggpost finns det en del tranor som inte flyger längre norrut än till Skåne på våren.

Du gillar kanske även:
> Trana vid fågeltornet Almen
> Tranor vid Krankesjön

Tofsvipa jagar bort glada

Glada och tofsvipa

Som jag skrev och förmodligen även nämnde i en tidigare video fick jag ett gäng riktigt trevliga bilder på glador och tofsvipor när jag fotograferade vid Vombs ängar för några dagar sedan. 

Tofsviporna bygger sina bon på marken och gärna i små utspridda kolonier där de kan hjälpas åt att jaga bort olika inkräktare. Ju öppnare och flackare marken är desto lättare blir det att övervaka reviren. Just här uppträdde de riktigt aggressivt när gladorna blev alltför närgångna. 

Tofsvipa jagar glada

Trots att tofsviporna bara är hälften så stora som gladorna tvekade de inte att ge sig in i en luftduell. Och när de blev för många och ettriga tyckte nog gladan att det började bli lite väl jobbigt. Den uppträdde emellertid aldrig aggressivt utan seglade bara bort från platsen. 

Nu var gladan förmodligen främst inte ute efter tofsvipornas bon. Det fanns nämligen gott om stora grodor ute på ängarna och jag såg vid mer än ett tillfälle hur gladorna dök ner mot ängarna för att sedan stiga mot skyn med en rejäl groda i klorna. Om ni tittar noga på den översta bilden ser ni att gladan har en groda med sig. 

Tofsvipa aggressiv mot glada

Du gillar kanske även:
> Dykande glada – Vombs ängar