Etikettarkiv: blommor

En cykeltur över Revingehed

Dagarna har nästan varit outhärdligt varma de senaste veckorna. Vill man göra något aktivt är det kvällarna som gäller. Igår tog jag en längre cykeltur på Revingeheds många grusvägar.

Kvällar som denna är det svårt att inte förundras över det härliga landskapet. Men om jag ska vara helt ärlig så var Revingeheds blomsterängar otroligt mycket vackrare förra sommaren. I år har torkan tyvärr gjort att antalet blommor minskat avsevärt.

En blomma som dock såg ut att trivas intill en av vägarna var såpnejlikan. Jag tror i vilket fall att det är såpnejlika som jag fångat på bild. Blommorna spred en ljuvligt söt doft i aftonluften och lite längre bort i soldiset gick korna och betade.

Totalt blev det dryga fem mil på cykel. Jag kom hem precis när mörkret började lägga sig över landskapet. Då var det fortfarande 23 grader varmt. Denna sommaren är onekligen speciell på många sätt. Jag vill minnas att värmen kom i maj månad och sedan dess har den inte släppt sitt grepp. Men vad vi framför allt behöver är regn.

Sommarkväll Revingehed


Du är kanske även intresserad av:

Nu blommar mjölkörten

Mjölkört

Mjölke, mjölkört eller rallarros. Ja, och i Skåne kallas den faktiskt för rävrumpa. Kärt barn har som bekant många namn.

Oavsett vad man kallar den är mjölkörten en av de många blommor som jag definitivt förknippar med den svenska sommaren. De rödvioletta blommorna går aldrig att ta miste på.

Just den här bilden tog jag ute vid Sjötorps ängar i samband med dagens sista ljus. 

> Läs mer om mjölkörten på Wikipedia 

Scillor i Lundagård

Scillor i Lundagård

Igår tog jag en en kortare runda med kameran i min hemstad Lund för att se hur det ligger till med den ”urbana våren”. Och jodå, våren hade även kommit till stan.

De japanska körsbärsträden hade just slagit ut och knopparna på de stora magnoliorna vid Universitetsplatsen var i stort sett sprickfärdiga.

I Lundagård noterade jag att de vackra små blåa scillorna blommade för fullt på marken. Det var där jag tog bilden ovan med Domkyrkan som bakgrund.

Ljungen blommar på Revingehed

När högsommarens alla blommor säger adjö för den här säsongen tar ljungen vid med sin härliga färgprakt. Just nu blommar ljungen för fullt ute på Revingehed. Ett tydligt tecken på att sensommaren är här och hösten så smått står för dörren. Bilden tog jag tidigare i veckan på Sjötorps ängar, som för övrigt är en perfekt plats om man letar efter trollsländor och fjärilar.


Du är kanske även intresserad av:

Blommande sommaräng

Ängarna runt Krankesjön visar en ljuvlig färgprakt vid den här tiden på året. I vintras brändes det höga gräset bort på Sjötorps ängar vid den västra stranden. Nu blommar bland annat johannesört, röllika och väddklint för fullt på de vidsträckta fälten.

Bilden tog jag i lördags. Ett tunnare täcke med höga moln var på väg in över nejden och förvandlade solen till en matt skiva. En föraning om det regn som skulle komma på söndagen.