F/A-18 Hornet från Schweizer Luftwaffe

Swiss airforce F/A-18 Hornet at F17 Kallinge

Schweiz är ett av åtta länder i världen som använder McDonnell Douglas F/A-18 Hornet i sitt flygvapen. I samband med den stora flygdagen på F17 i Kallinge tidigare i år bjöd deras uppvisningspilot Nicolas «Vincent» Rossier på en riktigt spektakulär show med den mäktiga stridsflygplanet.

F/A-18 Hornet är ett allvädersjaktplan som ursprungligen konstruerades för den amerikanska marinen. Första testflygningen gjordes 1978 och 1983 togs planet i tjänst, primärt som ersättare till de föråldrade F-4 Phantom och A-7 Corsair.

Swiss F/A-18 Hornet

Under de senaste 30 åren har flygplansmodellen utgjort en grundsten i den amerikanska flottan och finns baserad på flertalet hangarfartyg runt om i världen. Hornet har deltagit i flera konflikter och visade sig vara lika kapabelt som tillförlitligt under Operation Desert Storm. F/A-18 har tillverkats i 1 480 exemplar.

Inverted F/A-18 Hornet

Som förkortningen F/A antyder kan Hornet utföra såväl jakt- som attackuppdrag. Flygplanets båda General Electric-motorer har en enorm dragkraft, vilket krävs för att det ska klara av att lyfta med full bestyckning från hangarfartygen. Hornet har dessutom väldigt hög så kallad attackvinkel, vilket gör det kan utföra flera spektakulära manövrar.

Flygplanets mindre fördelaktiga egenskaper är att det är relativt tungt och dess relativt höga luftmotstånd göra att det inte kan nå dubbla ljudhastigheten.

F/A-18 Hornet afterburner

Schweiz har 34 exemplar av F/A-18 Hornet i sitt flygvapen, eller Schweizer Luftwaffe som det egentligen heter. Planen licensbyggdes i Emmen mellan 1996 och 1999. Att landet valde just Hornet berodde sannolikt på dess fina förmåga att operera från korta landningsbanor, samt flygplanets imponerande stigprestanda. Två egenskaper som är väldigt viktiga i ett bergigt land.

Du är kanske även intresserad av:
> Flygvapnets stora flygdag på F17 i Kallinge
> SAAB J 35J och SK 35C Draken i rote